De psyche is niet alleen hersenwerk... - Praktijk De Ruimte
630
post-template-default,single,single-post,postid-630,single-format-standard,bridge-core-2.4.7,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-23.6,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.0,vc_responsive

De psyche is niet alleen hersenwerk…

Als je met burn-outklachten of depressiviteit bij mij in de praktijk hulp komt zoeken, is de kans groot dat we het vroeg of laat gaan hebben over… je lijf! Zoals je misschien in eerdere blogposts hebt gelezen is lichaamsbeweging, sport en aktief zijn in de buitenlucht enorm belangrijk voor een gezonde stressregulatie in je brein. De van TV bekende neuropsycholoog Erik Scherder blijft het onvermoeibaar uitleggen: bewegen corrigeert de uit de hand gelopen feedbackloop in de hormoonhuishouding in je hersenen.

De hippocampus, een hersenonderdeel dat diep in je brein zit, boven de hersenstam, krijgt na de aanmaak van adrenaline en cortisol in je lijf vanzelf door die zelfde rondcirculerende stresshormonen, het signaal om de aanmaak van deze hormonen weer terug te schroeven. Maar als je overspannen bent en de hippocampus lange tijd overprikkeld is geweest door steeds weer nieuwe golven van adrenaline en cortisol, dan begint dit feedbackproces te haperen. Oh ironie: het overspannen brein maakt zichzelf steeds erger overspannen….

Uitgezakt op de bank gaan zitten kan tijdelijk een beetje helpen… maar gaat natuurlijk het uitgebluste, depressieve plaatje al snel compleet maken. Bewegen dus! Naar buiten. Sporten. Al moet je jezelf een beetje forceren in het begin, het gaat echt helpen: joggen, wandelen, zwemmen, of – een heel goed idee – tuinieren.

Tuinieren is eigenlijk sporten in de buitenlucht: je beweegt, zweet en je verbrandt flink wat calorieën. En het geeft een goed gevoel. Bijzonder hoogleraar Natuurbeleving aan de Rijksuniversiteit Groningen Agnes van den Berg was de eerste die aantoonde dat tuinieren en natuurbeleving stressverlagend werken. Stadsbewoners met een volkstuin gaan minder vaak naar de huisarts en voelen zich minder eenzaam. In groene wijken zijn mensen gezonder dan in “grijze” wijken. Alleen al kijken naar een boom, of zelfs maar een plaatje van een boom, heeft een positief effect op de gezondheid. Kijk als je meer wilt weten over de gezonde effecten van natuur en tuinieren eens op deze website: agnesvandenberg.nl.

Daarnaast gaan we natuurlijk kijken waardoor je in de put of in een burn-out bent geraakt. Sommige ideeën of gewoontes hebben waarschijnlijk langzaamaan je grenzen opgerekt. Met psychologische tools kunnen we daar wat aan doen. Maar het lijf en de natuur laten meehelpen is alvast een mooie boost voor je herstel.

Zie je tuinieren niet zo zitten, maar wil je wel onder professionele begeleiding je conditie gaan verbeteren en woon je in (de buurt van) Westzaan? Kijk dan even op mijn volgende blogpost. Cliënten van Praktijk de Ruimte mogen namelijk vanaf heden gebruik maken van een mooie aanbieding van Maya Stoffer van Fitcircuit. Ik ben er hartstikke blij mee, gewoon in het buurthuis, geen poespas, wel zo fijn voor een overspannen brein!

Illustratie: webcomic theAwkwardYeti.com